موتور آسانسور هیدرولیک چیست؟

موتور آسانسور هیدرولیک چیست؟
در داخل سیلندر موتور آسانسور هیدرولیکی، پیستون هایی تعبیه شده است، که در هنگام استارت موتور، با فشاری که در داخل سیلندر ایجاد می گردد موجب می شود، تا پیستون از محلی که در آن قرار دارد جابجا شود و به سمت بالا حرکت کند. قدرت ایجاد شده توسط موتور الکتریکی، روغن هیدرولیک را به سمت سیلندر پمپاژ می کند، و امکان جابجایی پیستون فراهم می گردد، که در نهایت باعث می شود تا کابین آسانسور بین طبقات حرکت کند. برای پایین آمدن اتاقک آسانسور از طبقات بالایی این سوپاپ های الکتریکی هستند که میزان خارج شدن روغن را مدیریت می کنند. به طور کلی آسانسورهای هیدرولیکی مکانیزم عملکردی ساده ای دارند، که همین امر سبب گشته تا راندمان این آسانسورها بسیار بالا باشد. به دلیل نداشتن وزنه تعادل و سیم بکسل، آسانسورهای هیدرولیکی از ایمنی بالاتری نسبت به آسانسورهای کششی برخوردارند.

موتور آسانسور هیدرولیک

انواع موتور آسانسور هیدرولیکی
موتور آسانسور هیدرولیکی به دو دسته تقسیم بندی می شوند. دسته اول الکتروموتورهای داخل روغن یا مستغرق نامگذاری می شوند، و دسته دوم الکتروموتورهای خشک و یا هوا خنک شناخته می شوند. به صورت کلی از موتورهای هیدرولیکی خشک برای پروژه هایی که کم ارتفاع و کوچک هستند استفاده می گردد. در اماکنی که نیاز به راه اندازی سیستم آسانسور هیدرولیکی با ارتفاع بلند تر و حجم بزرگتر است از الکترو موتورهای داخل روغن بهره گرفته می شود.

نقشه آسانسور هیدرولیک
نقشه کارکرد آسانسور هیدرولیکی به این گونه است که بر عکس آسانسورهای کششی، تمام عملیاتی که برای به حرکت در آوردن و یا متوقف کردن کابین آسانسور نیاز است، از پایین و ازکف چاه صورت می پذیرد. از طریق پمپاژ روغن فشار به جک وارد می شود و اتاقک آسانسور از چاه به سمت طبقات بالا ب حرکت می کند. برای پایین آمدن آسانسور نیز مطابق با دستوری که مسافران کابین آسانسور، از طریق تابلو فرمان به سنسورهای طراحی شده انتقال داده می شود، شیر ها و محفظه تعبیه شده باز می شود و موجب بازگشت روغن به مخزن شده و از طریق نیروی جاذبه آسانسور به زمین بر می گردد.

موتور آسانسور هیدرولیک غیر مستقیم
در آسانسورهای هیدرولیکی دو نوع سیستم کارکرد طراحی شده است. آسانسورهای هیدرولیکی مستقیم، و آسانسورهای هیدرولیکی غیر مستقیم. اصولا روندی که در دنیا برای استفاده از آسانسورهای هیدرولیکی مرسوم است، همان آسانسورهای هیدرولیک مستقیم است، چرا که با به کار گیری آسانسورهای غیر مستقیم بازگشت نسبی به سیستم آسانسورهای کششی خواهیم داشت. به دلیل اینکه در آسانسور هیدرولیک غیر مستقیم جک در کنار کابین قرار می گیرد و برای جابجایی اتافک آسانسور نیاز به سیم بکسل، سیستم ترمز و غیره می باشد به همین جهت به کارگیری از این مدل سیستم آسانسور هیدرولیکی غیر مستقیم به دلیل مقرون به صرفه نبودنش خیلی مرسوم نمی باشد.

پمپ هیدرولیک آسانسور
یکی از اجزای بسیار حائز اهمیت در سیستم آسانسورهای هیدرولیکی قطعا پمپ می باشد. برای کارکرد آسانسورهای هیدرولیکی پمپ، جریان الکتریکی مورد نیاز خود را از الکترو موتور تامین کرده و با مکش روغن از مخزن، و انتقال آن به پیستون سبب حرکت کردن جک می شود، تا بدین صورت اتاقک آسانسور در بین طبقات ساختمان جابجا شود. بنابراین نقش پمپ در نحوه عملکرد سیستم آسانسورهای هیدرولیکی بسیار پر رنگ است.

نحوه کار موتور آسانسور هیدرولیکی
در دنیای امروز به دلیل مزایا و کاربرد هایی که آسانسورهای هیدرولیکی دارد، استفاده از آن در ساختمانهایی مختلف با کاربری های متفاوت گسترش یافته است. در تمامی آسانسورهایی که با سیستم موتور هیدرولیکی کار می کنند، یک مخزن روغن وجود دارد، که محوریت اصلی این نوع از موتورها است. مکانیزم کارکرد هیدرولیکی به گونه است که، فرمان حرکت کابین به بالا توسط مسافرین کابین صادر می شود، سپس بر اساس دیتای طبقه مورد نظری که سنسور می دهد، به شیرهای تنظیم نیرو وارد می شود و به میزان فشار، مایع داخل سیلندرها و پیستون ها که کابین بر روی آنها قرار دارد، جابجا شده و سبب حرکت و جابجایی کابین آسانسور در بین طبقات می گردد. در زمانی که نیاز است تا کابین آسانسور در طبقه ای متوقف شود، بر اساس دستوری که سوی تابلوی فرمان به موتور داده می شود، پمپاژ روغن قطع می شود که این عملیات توقف پمپاژ روغن باعث متوقف شدن اتاقک آسانسور در طبقه مورد نیاز مسافرین می شود. برای پایین آمدن کابین آسانسور نیز، مطابق با دستوری که از سوی تابلوی فرمان به سنسورهای مورد نظر داده می شود، سیلندرها از روغن خالی می شود و با توجه به نیروی جاذبه زمین کابین آسانسور به سمت پایین هدایت می گردد.

موتور هیدرولیکی آسانسور

سهولت و سرعت بالا هنگام عملیات نجات اضطراری

به دلیل اینکه در آسانسورهای هیدرولیکی، موتورخانه تعبیه نمی گردد، نجات افراد در مواقعی که لازم است ساده تر انجام می پذیرد. در سیستم آسانسورهای کششی در زمانی که نیاز است تا به افراد داخل کابین در مواقع خاص کمک امدادی برسد، باید تا آخرین طبقه آسانسور که موتورخانه قرار داشت بالا می رفتیم و سیم بکسل را بالا می کشیدیم و فکت ترمز را رها می کردیم که این امر بسیار پر زحمت و سخت و زمان بر می باشد، اما در آسانسورهای هیدرولیکی به عنوان مثال زمانی که برق قطع می شود روغن داخل جک به صورت اتوماتیک تخلیه می گردد و کابین آسانسور به آرامی به سمت اولین طبقه حرکت می اکند و می ایستد، به همین دلیل است که آسانسور های هیدرولیکی نسبت به آسانسورهای کششی ایمنی بالاتری را دارا می باشند. بنابراین از مجموع توضیحات فوق نتیجه گیری می شود که در هنگام بروز مشکل و مواقع اضطراری نجات جان افراد در سیستم آسانسورهای هیدرولیکی از آسانسورهای کششی ساده تر می باشد.

نکات مهم جهت خرید موتور هیدرولیکی آسانسور
معمولا برای ساختمان های تا ارتفاع 8 طبقه به کار گرفته می شود.
سرعت این موتورها نسبت به آسانسورهای کششی کمتر است.
تقریبا تمامی قطعات این مکانیزم هیدرولیکی که برای آسانسورها استفاده می شود، وارداتی هستند، به همین دلیل قیمت بالاتری را نسبت به آسانسورهای کششی دارند.
به موجب تجهیزاتی که در این آسانسورها به کار گرفته می شود، سرویس و نگهداری تخصصی نیاز دارد، به همین دلیل هزینه تعمیر و نگهداری بیشتری نسبت به آسانسورهای کششی دارد.
تفاوت آسانسور هیرولیک و کششی
از آسانسورهای هیدرولیکی معمولا برای ساختمان های 4 تا 8 طبقه استفاده می گردد. در پروژه های که نیاز به آسانسورهای باری با تحمل وزن بالا دارند، و یا پارکینگ های طبقاتی این آسانسورها مناسب هستند. استفاده از آسانسورهای هیدرولیکی به دلیل خاص بودن نوع کارکرد آن، در بین پیمانکاران ساخت وساز خیلی مرسوم نیست، اما در بسیاری از کشورها به دلیل ایمنی بالایی که این آسانسورها دارد و از طرف دیگر مصرف برق بهینه تری که نسبت به آسانسورهای کششی دارد، رواج یافته است. به همین دلیل انتظار می رود که در سالهای نه چندان دور آینده به کارگیری از این آسانسورها در کشورمان نیز رونق بیشتری پیدا کند.

کاهش ابعاد آهن کشی آسانسور هیدرولیکی

در آسانسورهای هیدرولیکی نیروی مستقیمی به ساختمان وارد نمی شود، به همین خاطر می توان در ابعاد آهن کشی صرفه جویی شود و نسبت به آسانسورهای کششی که نیاز به آهن کشی بسیار زیاد و مقاوم است، در این آسانسورها به صورت قابل توجهی این موضوع کاهش می یابد.

ایمنی در زمان وقوع زلزله

همانطوری که با نحوه کارکرد سیستم آسانسورهای هیدرولیکی آشنا شدیم، از هیچگونه وزنه تعادلی استفاده نمی گردد، به همین جهت در هنگام وقوع زلزله احتمال اینکه کابین آسانسور سقوط کند واجزای موتور خانه روی کابین آسانسور بیوفتد وجود ندارد. بنابراین در هنگام زلزله و بسیاری از وقایع خطرناک طبیعی و غیر طبیعی آسانسورهای هیدرولیکی نسبت به آسانسورهای کششی می تواند مطمئن تر باشد. دلیل به کارگیری از آسانسورهای هیدرولیکی در بسیاری از پروژه های با ظرفیت سنگین در جهان کم خطر بودن و ایمنی بالای این آسانسورها می باشد.

مزایای آسانسورهای هیدرولیکی
امکان نصب در چاه های کم ارتفاع
عدم نیاز به ساخت موتورخانه هنگام نصب
بدون صدا همراه با حرکت بسیار نرم و سریع
مصرف بهینه انرژی (برق)
استفاده از برق تک فاز یا سه فاز
نصب راحت در چاهک با ابعاد کوچک
امکان استفاده از این نوع بالابر در ظرفیت های مختلف (700 کیلوگرم تا 20 تن)
ایمنی بسیار بالا پس از کابین سازی آسانسور و راه اندازی آن
استهلاک پایین و طول عمر بالای قطعات جانبی آن
سرویس و نگهداری کم دردسر
عدم نیاز به بسترسازی سیلندرها، چرا که آن ها می توان بر روی زمین قرار داد.
به دلیل فشار روغن و نوع آن، در صورت سقوط آسانسور با سرعت کمی حرکت می کند. که در مقایسه با آسانسورهای کششی از ایمنی بیشتری برخوردار است.
استحکام و قدرت بسیار بالا
کاربرد آسانسورهای هیدرولیکی
به دلیل مزیت هایی که آسانسور هیدرولیکی دارد، استفاده از این سیستم رفته رفته در کشورها مرسوم شده است، به اندازه ای که در برخی از کشورها جایگزین سیستم آسانسورهای کششی گردیده است. آسانسورهای هیدرولیکی برای نصب و راه اندازی نیاز به فضای زیادی ندارند، همچنین حفر چاه عمیق برای این آسانسورها معنایی ندارد. این موارد سبب گردیده تا راه اندازی این آسانسورها راحت باشد و به همین موجب در بین نصابان و استفاده کنندگان محبوبیت دارد. کاربرد این نوع آسانسورها بیشتر درساختمان ها، بیمارستان ها، فروشگاه ها، و پارکینگ های طبقاتی است. مصرف کم انرژی از دیگر دلایلی است که مشتریان برای راه اندازی این سیستم در پروژه های خود ترغیب می کند. همچنین آسانسورهای هیدرولیکی نیازی به بازرسی و گرفتن مدرک استاندارد ندارد، اما این بدان معنا نیست که در هنگام اجرای پروژه های نصب و راه اندازی آسانسورهایی هیدرولیکی نیاز به رعایت قوانین و اصول فنی نمی باشد، بلکه تنها حسنی که دارد این است که محدودیت های آسانسورهای کششی را کمتر دارد. آسانسورهای هیدرولیکی همانند آسانسورهای کششی نیازی به آهن کشی دقیق در چاه آسانسور را ندارند.

نصب آسانسور هیدرولیک
نحوه نصب و راه اندازی آسانسورهای هیدرولیکی به گونه ای است که با آسانسورهای کششی تفاوت هایی دارد. در سیستم آسانسورهای هیدرولیکی نیازی به احداث موتورخانه در بالای چاه آسانسور نیست و سیم کششی و قرار گیری موتور در بالای کابین آسانسور حذف می گردد. در مکانیزم عملکردی آسانسورهای هیدرولیکی، موتور، جک و پاوریونیت و دیگر تجهیزات مورد نیاز، همگی داخل چاه آسانسور قرار می گیرد. نیروی محرکه ی لازم برای جابجایی اتاقک آسانسور از داخل چاه آسانسور و تجهیزاتی که در آنجا طراحی می شود تامین می گردد.

سایت انبردست منبع فروش انواع موتور وتجهیزات اسانسور به صورت آنلاین در ایران

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *