مشکل بوق زدن دی وی آر (DVR-NVR)

مشکل صدای دوربین مداربسته و رفع آن
حتما این اتفاق برایتان افتاده است که هنگام استفاده از سیستم نظارتی صدایی از دوربین یا دستگاه ضبط خود می شنوید که علت آن را نمی دانید. در این مقاله سعی می کنیم علت و مشکل صدای دوربین مداربسته و دستگاه ضبط کننده را شرح دهیم. بنابراین با خواندن این مقاله می توانید خودتان قبل از اینکه به تعمیرکار مراجعه کنید، علت هر نوع صدای احتمالی را متوجه شوید.

علت مشکل صدای دستگاه DVR دوریین مداربسته
1- خراب بودن فن خنک کننده
بر اساس تجربه بخش پشتیبانی و گارانتی دوربین مداربسته خراب بودن فن خنک کننده یکی از علل شایع صدای DVR است. ممکن است با گذشت زمان یکی از پرهای فن شکسته باشد و یا به علت جابجابب دستگاه فن از حالت بالانس خارج شده باشد. بنابراین با تنظیم مجدد فن و یا تعویض آن مشکل صدای دوربین مدار بسته برطرف خواهد شد.

به یاد داشته باشید که فن وظیفه خنک کنندگی قطعات دستگاه را دارد. خراب شدن فن می تواند باعث افزایش بیش از حد دمای قطعات و خرابی آنها شود. بنابراین یک قطعه مهمی به حساب می آید و در صورت خرابی فورا باید تعویض گردد.

2- عدم تنظیم هارد دیسک
در صورتی که هنگام راه اندازی دوربین مداربسته صدای بوق ممتدی از دستگاه دی وی ار شنیدید ممکن است مشکل عدم تنظیم هارددیسک باشد. بنابریان جهت برطرف کردن صدای بوق باید به بخش تنظیمات دستگاه رفته و تیک گزینه صدای بوق را بردارید. به این ترتیب صدا غیر فعال خواهد شد.

3- خراب شدن هارد دیسک
دستگاه DVR می تواند بنا به نیاز و مدل دستگاه دارای یک یا چند هارد دوربین مداربسته باشد. بنابراین خراب شدن هر یک از این هاردها ممکن است باعث بروز صدا شود. هنگام بروز مشکل در هارد دیگر فیلمی ضبط نخواهد شد بنابراین از این طریق می توانید متوجه شوید که علت صدا همان خرابی هارد است که با تعویض هارد مشکل برطرف خواهد شد.

4- وجود مشکلات ارتباطی در شبکه
یکی از دلایلی که دوربین مداربسته تصویری دریافت نمی کند می تواند به دلیل بروز مشکل ارتباطی با شبکه در دستگاه ضبط کننده باشد. هنگام بروز این مشکل نیز شما صدای بوق ممتدی را خواهید شنید.

5- وجود IP تکراری در شبکه
آی پی تکراری هنگامنصب و تنظیم دوربین مداربسته می تواند یکی از علل شنیده شدن بوق از دستگاه ضبط کننده باشد. برای رفع این مشکل می توانید نرم افزار IP Scaner را نصب کنید. با کمک این نرم افزار می توانید ای پی دوربینی را که مشکل دارد را شناسایی و برطرف کنید.

دانلود نرم افزار IP SCANER
6- هشدارهای امنیت سایبری
گاهی ممکن است افراد ناشناسی قصد ورود به سیستم نظارتی و دوربین مداربسته را داشته باشند. لذا هنگام ورود ممکن است رمز دوربن مداربسته را ب ا اشتباها وارد کنند. در این صورت دستگاه یک بوق ممتدی را ایجاد می کند. این صدا یکی از ضروری ترین صدای هشدار امنیتی است که باید فعال باشد. جهت ایجاد یک پسورد قوی برای دوربین مداربسته بهتر است مقاله چگونه رمز دوربین مداربسته را عوض کنیم را بخوانید.

همچنین گاهی نیز با تنظیم دوربین مداربسته و ایجاد Line Crossing یک محدوده ای را به صورت خط یا اشکال هندسی در دوربین مداربسته مشخص می کنیم. در صورتی فرد ناشناسی از این خط عبور کند دستگاه یک بوق ضعیفی را اعلام خواهد کرد که هشدار امنیتی است. البته در این حالت ایمیلی نیز به مسئول بخش مدیریتی ارسال خواهد شد.

دلایل دیگر صدای بوق دوربین مداربسته از دستگاه DVR
از جمله علت های دیگری که ممکن است باعث بروز صدا شود و شما را نگران کند می تواند عواملی همچون:

پر شدن حافظه هارد دیسک دستگاه ضبط کننده
اعلام حرکات دوربین‌ های متصل به دستگاه
اعلام قطع شدن تصاویر دوربین مدار بسته
از بین رفتن ارتباط بین هارد دیسک و دستگاه
وارد شدن ضربه به دوربین مداربسته
خراب شدن آمپر منبع تغذیه
برای اطمینان از علت دقیق بوق زدن دستگاه می توانید بر روی علامت مثلث زرد رنگ که بر روی صفحه نمایش دیده می شود، کلیک کنید. پنجره ای که باز می شود شامل خطاهای سیستم شما خواهد بود. بنابراین می توانید علت وجود خطاها را در این پنجره مشاهده کنید. سپس با بررسی آن قادر خواهید بود، مشکل به وجود آمده را رفع کنید.

جهت رفع مشکل بوق زدن و چشمک زدن مداوم DVR چه اقداماتی باید انجام شود؟
حال که با علل های مختلف بوق زدن دستگاه متوجه شدید. توضیح می دهیم در صورت مواجهه با مشکل صدای بوق دوربین مداربسته یا بوق ممتد dvr و چشمک زدن آن چکار باید بکنید:

ابتدا دستگاه دی وی ار را خاموش کنید. کابل برق و دیتای هارد را جدا کرده و مجددا متصل نمایید. سپس مجددا دستگاه دی وی ار را روشن نمایید.
گاهی وقت ها ممکن است برق دستگاه دچار مشکل باشد و آمپر منبع تغذیه خراب باشد. در این صورت باید جهت رفع این مشکل منبع تغذیه دستگاه را عوض کنید.
همچنین ممکن است تنظیمات دستگاه به صورتی باشد که در صورتی که دستگاه به هارد متصل نباشد بوق بزند. بنابراین می توانید این تنظیمات را تغییر دهید. برای این منظور ابتدا دستگاه را خاموش کنید و دکمه پاور پشت دستگاه را نیز قطع کنید. سپس دستگاه را باز کنید. سپس تمامی اتصالات درون دستگاه را مشاهده خواهید کرد. با فشردن زبانه کوچک فلزی اتصالات هارد را از کانکتور و برد دستگاه جدا کنید. پس از انجام این عمل مجددا اقدام به اتصالات هارد کنید و از نصب صحیح و محکم بودن اتصالات مطمئن شوید. سپس سیستم را روشن کنید. بعد از آن به منوی اصلی رفته و گزینه Info را انتخاب کنید و سپس System را انتخاب کنید. در پنجره باز شده HDD را مشاهده خواهید کرد.
عدم ضبط صدا دوربین مدار بسته و رفع آن
گاهی ممکن است هنگام نظارت تصویر هیچ صدایی از دوربین مداربسته شنیده نشود که ممکن است به دلیل عوامل زیر باشد:

مشکل از تغذیه میکروفن است
شاید هیچگونه قدرت صدایی وجود ندارد
کابل صدا خراب شده است
دستگاه دارای نقص سخت افزاری شده است
خاموش نشدن سیگنال آلارم
گاهی پیش می آید که سیگنال آلارم خاموش نمی شود. در این هنگام ممکن است به علت مشکلات زیر باشد:

خروجی آلارم به صورت دستی باز است که باید آن را چک کنید
تنظیمات هشدار درست نیست
خطای ورودی دستگاه یا اتصال درست نیست
بعضی از نسخه ها نیز ممکن است این مشکل را داشته باشند که در این صورت باید سیستم را ارتقا داد.
افزایش طول عمر دوربین مداربسته و DVR
با رعایت نکات زیر می توانید طول عمر DVR را بیشتر کنید:

حتما دستگاه را در جایی مناسب و سطحی صاف قرار دهید که هوا جریان داشته باشد.
از قرار دادن دستگاه DVR و NVR در نزدیکی بخاری یا اجاق گاز جدا خودداری کنید.
بهتر دستگاه DVR را هر سه ماه یک بار سرویس کنید. به این منظور بهتر است منبع تغذیه، قطعات مکانیکی، هارد دیسک و فن ها با دقت بررسی شوند.
بهتر است دستگاه را در جای مرطوب قرار ندهید. چرا که رطوبت نیز یکی از علل خراب شدن این دستگاه می باشد.

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *